Personlige rekorder

Personlige rekorder IRONMAN - 9:01 (Østerrike 2011) Svøm 1:01, Sykkel 4:40, Løp 3:12 - Ironman Hawaii 10:28 (2011) Svøm 1:10, Sykkel 4:57, Løp 4:10.
Bestenoteringer 1/2 Ironman - 4:08 (Tjørn 2011) Svøm 34:00, Sykkel 2:09, Løp 1:23

Bestenoteringer Ironman: Svøm 55:59 (Frankfurt 2012) - Sykkel 4:40 (Austria 2011) - Løp 2:58 (Haugesund 2019)
Bestenoteringer 1/2 Ironman: Svøm 29:40 (Haugesund 2014) - Sykkel 2:09 (Tjørn 2011) - Løp 1:20 (Haugesund 2014 Totalt 4:10:41)
Bestenotering Marathon: 2:56.58 (Oslo 2018)

08 juli, 2011

Ironman Austria Rapport og Hawaii billett!

Min første Ironman ble en stor seier for meg hvor jeg først kom i mål på en tid langt under planen. I tillegg klarte jeg akkurat å kvalifisere meg til VM på Hawaii 8. oktober. Tenkte derfor skrive noen ord om denne store dagen, i tillegg til det Espen har skrevet på Team BK Triathlon - Ridley bloggen

Det ble en lang tur nedover,  jeg kjørte min bil sammen med Even nedover. Startet kl 5 hjemmefra på onsdagsmorgen og kjørte over 20 timer bil denne dagen. La inn årene rundt midnatt et eller annet sted i Tyskland etter å ha kjørt i 70 km/t siste stykke med defekt nærlys og øsende regnvær.  Vi kom frem torsdagen noen timer før Espen og Tore kom med fly. Vi hadde altså 3 dager til å bli kjent med løypa, få prøvd utstyret og holdt kroppen i gang. Dagene før løpet er beskrevet bra på team bloggen. Totalt så er det lurt å ha 3 dager tilgjengelig før selve løpet dersom man ikke har vært med før.


Dagen før løpsdagen fikk vi gjort innsjekking av utstyr og befaring av T1 og T2 effektivt og greit. Posene ble merket med gule snorer slik at jeg ikke skulle bli stresset av å leite (tips fra Erik Guldhav). Tok i tillegg noen bilder for å dokumentere litt ekstra. Syklene ble dekket av en ironman plastsekk som jeg angret etterpå at jeg ikke tok med meg. Kjekt å ha. Skikkelig sykkelpumpe tok jeg med løpsdagen. Det samme med sykkelskoene og drikkeflaskene - 1 flaske med 4 stk nutridrinks, 1 med sportsdrikk og 1 med vann. 2 barer festet på styret, 4 pakker gels i lommene på løpstrøyen (fikk plass til dette under våtdrakten.). Frokosten bestod av loff med syltetøy, litt youghurt, kaffe. Det var busstransport fra hotellet. En rimelig overfylt buss som stoppet flere ganger på veien til startområdet. Føltes noe stressende.


Svømmingen:
Hadde god tid før start. Selv en time før start var det lite køer og rolig stemning. Startområdet var oversiktelig og startfeltet var bredt. Det var kaldere enn jeg hadde planlagt, så det ble litt frysing før start. Ta med nok med klær er vel et råd. Hadde bare noen billige sandaler som jeg la fra meg før start. Det er lurt å ta på seg våtdrakten tidlig og få levert inn oppvarmingstøyet i tide så man slipper stress før løpet starter. Hadde også en drikkeflaske med vann, passet på å ikke drikke for mye. Stilte meg langt fremme. Oppvarming var stort sett litt småhopping og noen bevegelser med armene. 1 minutt for før starten kan feltet begynne å røre på seg for å komme frem til startlinjen 50 meter ute i vannet. Da er det egentlig bare å begynne å svømme - for starten går når førstemann når linjen. Så bare svøm på fra første svømmetak. Svømmingen føltes bra, brukte lite krefter hele veien. Var bekymret underveis for å miste brikken, da det var mange som kom borti den med hendene. Føltes som om det var flere som prøvde å rive den av. Neste gang skal jeg feste den høyere på leggen, under drakten. Svømmingen føltes lang. Avslutningen var fin i kanalen de siste 900 metrene. Jeg droppet klokke, visste ikke hvilken tid jeg kom opp på. Det ble 1.01 - målet var å svømme under 1 time, noe som jeg var ganske sikker på å klare. Frusterende å bli så langt etter og at det skal være så vanskelig å lære seg å svømme litt raskere. Kom opp av vannet som nummer 296 og nummer 51 i klassen.



T1: Løp første del av strekket uten å ta ned drakten. Lettere å holde farten oppe da. Tuklet med å få drakten ned i sykkelposen samtidig som jeg prøvde å få på hjelmen. Anbefaler å vente med sykkelbrillene. Sett de fast på sykkelen i stedet. De dugger... Fant sykkelen raskt men bommet litt på veien ut. Unødvendig, men man blir litt stresset med så mange folk rundt seg.


Sykkel:
Startet som sagt som nummer 296 og merket raskt at her var det bare å kjøre sitt eget løp. Drakk hele flasken med nutridrink før første matstasjon. Det skal jeg ikke gjøre igjen, ble litt for mye på en gang med full mage. Kjørte hardt hele første runden. Vanskelig til tider å klare å komme forbi store grupper som ligger altfor tett sammen og gjerne flere i bredden. Kjørte derfor ekstra hardt i de bratte bakkene for å kjøre meg videre opp. I de lettere partiene kom de flere av de store gruppene nærmere igjen. Omtrent 1 mil utpå 2. runden - etter ca 100km nådde jeg igjen en gruppe på 20-30 stk. Det gikk akkurat for seint og var vanskelig å kjøre fra fordi de fleste draftet og flere kom opp på siden når jeg prøvde å avansere. La derfor inn et skikkelig rykk og fikk med meg 2 stk tror jeg som kom opp etter hvert. De siste 60 kjørte jeg med en gruppe på 4-5 stk hvor jeg kjørte i front i de tyngre partiene og lot de andre gjøre jobben i de lettere partiene. Kjørte hardt opp bakkene for å være først på matstasjonene og for å få massere leggene og lårene. I perioder drakk jeg og spiste litt for mye, så det var ikke problemer med å få i seg nok drikke/næring. De siste 2 milene av løypa var lett, så her tok jeg det ganske rolig og hadde lette bein ut på løpingen. Tok beina ut av skoene i god tid før T2. Syklet meg opp fra 296 til nummer 44 totalt og 4. plass i klassen.


T2:
Gikk som en drøm. Fant posen raskt og fikk på sokker, sko og caps i rekordfart. 
Thoreplass T1: SWIM-TO-BIKE 3:52 T2: BIKE-TO-RUN 2:33
Vanhoenacker T1: SWIM-TO-BIKE 2:19 T2: BIKE-TO-RUN 1:49



Løpingen:
Hadde ikke klokke i dag, men følte at beina var gode og første 10 km gikk veldig lett.  Ble litt yngre etter hvert, og mot vending ut på 2. runde måtte jeg ut på dobesøk. Var heldig og fant et skikkelig toalett. Selv om jeg totalt brukte 1-2 min lenger enn det jeg måtte, så hjalp det veldig på farten etterpå. Gjorde godt med den lille pausen.  Siste  20 km er rett og slett bare tungt. Nærings messig ble det mye cola og noe gel/vann. Siste 5km så føler man at man snart er i mål og kan hente ut de siste kreftene.  Skulle ønske jeg hadde klokke på løpingen. Heller bedre å slå den av etter hvert enn å bomme på farten for deretter å få smellen. Heller til at det er lettere for meg å forbedre løpstiden med 5-10 min i stedet for å svømmingen. I mål var jeg nr 60 totalt og nr 10 i klassen. Dvs jeg tapte 16 plasser, 6 av disse var i min aldersklasse. Ble lettere sjokkert når jeg rundet siste sving og fikk se klokka på oppløpet. 9:00:56 tror jeg det stod.


Har tatt 4 dager helt fri etter løpet. Føler meg klar nå til å ta en rolig sykkeltur i morgen.


SWIM BIKE RUN OVERALL RANK DIV.POS.
1:01:28 4:40:48 3:12:22 9:01:03 60 10

2 kommentarer:

Anonym sa...

Først og fremst vil jeg si gratulerer med en fantastisk ironmandebut! Bedre enn det kan det ikke gjøres. Du har virkelig gjort forbredelsene perfekt og fikk betalt for det. Hawaii plass på første forsøk er det få som kan matche. Selv om det bare skulle mangle med en tid på 9:01:03 var det med knapp margin. Det sier noe om nivået når du løper en marathon på 3:12:22 og går ned 6 plasser i klassen din. Uansett så kan det bare gå en vei herfre og det er raskere... Utrolig god innsats og vel fortjent! Lykke til med oppkjøringen til Hawaii :)

Tim sa...

Super Knut Ole!

Tren smart mot Kona.

Spent på fortsettelsen.